18.8 Novosti v zvezi z DDV v letu 2022
Erika Režek
Novosti v zvezi z DDV v letu 2022
1 Splošno
V Uradnem listu RS, št. 3/22, z dne 7.1.2022 je bil objavljen Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (novela ZDDV-M), z začetkom veljave 15. dan po objavi, tj. 22. 1. 2022. Ker podrobnejše pogoje v zvezi z izvajanjem te novele predpiše minister za finance je bil temu ustrezno sprejet Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju ZDDV-1, ki je bil objavljen v Ur.l. RS št. 16/22, z dne 9 . 2. 2022 in z dnevom veljave naslednji dan po objavi, tj. 10. 2. 2022, z izjemo določb, ki se nanašata na predložitev zahtevka za pridobitev ID za DDV, obr. DDV-P2 za vključitev v posebne ureditve VEM prek elektronskih vmesnikov in izjemo od obveznosti predložitve obračuna DDV za te osebe, ki se začneta uporabljati od 1. 7. 2022 dalje.
Z dnem uveljavitve novele ZDDV-1M preneha veljati Pravilnik o obveznostih glede davka na dodano vrednost v zvezi z direktivami Sveta (EU), ki veljajo za opravljanje storitev in prodajo blaga na daljavo (Uradni list RS, št. 102/21), ki je veljal od 01.07.2021 dalje in 17. člen Zakona o davčnem potrjevanju računov - ZDavPR (Uradni list RS, št. 57/15 in 69/17).
V ZDDV-1 se tako tudi prenašajo določbe, ki veljajo za opravljanje storitev in prodajo blaga na daljavo, ki so bile kot take od 1.7.2021 do 22.1.2022 določene s Pravilnikom o obveznostih glede davka na dodano vrednost v zvezi z direktivami Sveta (EU), ki veljajo za opravljanje storitev in prodajo blaga na daljavo.
Skladno s prehodnimi določbami novele ZDDV-1M se na področju skupnih obrambnih prizadevanj Evropske unije (SVOP) s 1. julijem 2022 izenačijo pravila glede oprostitve plačila DDV, ki že veljajo za oborožene sile NATO pogodbenic. Nabave blaga in storitev, ki jih v Sloveniji opravijo oborožene sile drugih držav članic v okviru opravljanja nalog skupne varnostne in obrambne politike Evropske unije, se oprosti plačila DDV.
Določila novele ZDDV-1M vezana na oprostitev plačila DDV za uvoz in nabave blaga in storitev, ki jih v Sloveniji opravijo organi Evropske unije, ko so to blago in storitve namenjene brezplačni razdelitvi državam članicam za odzivanje na pandemijo COVID-19 se uporabljajo z učinkom za nazaj, tj. že od 1. januarja 2021 dalje.
Po navedbah zakonodajalca so glavni cilji novele ZDDV-1M sledeči:
- uresničitev načela obdavčitve v državi članici potrošnje pri obdavčitvi vseh dobav blaga in nekaterih storitev osebam, ki niso davčni zavezanci,
- poenostavitve obveznosti glede izpolnjevanja obveznosti glede DDV za davčne zavezance in spodbuditev davčnih zavezancev k prostovoljnemu plačevanju DDV,
- preprečitev neplačevanja DDV pri e-trgovanju z unijskim blagom,
- uveljavljanje odbitka davka na dodano vrednost tudi za osebna motorna vozila za opravljanje dejavnosti, in sicer za vozila brez izpustov ogljikovega dioksida,
- večja fleksibilnost davčnemu organu za pojasnjevanje polj obračuna davka na dodano vrednost, ki ga davčni zavezanci morajo predložiti preko sistema eDavki,
- davčnim zavezancem ni več potrebno predložiti seznama prejetih in izdanih računov ob prvem obračunu davka na dodano vrednost,
- ukinja se prag za obvezen vstop kmetov v sistem davka na dodano vrednost z ohranitvijo možnosti uveljavljanja pavšalnega nadomestila ali prostovoljnega vstopa v sistem davka na dodano vrednost,
- račun v papirni obliki izroči kupcu le na njegovo zahtevo.
Kot je zapisalo Ministrstvo za finance, bodo spremembe zaradi pravil na področju e-trgovanja, poenostavitev pravil glede DDV in znižanje davčnega bremena za nakupe vozil brez izpustov CO2 za poslovno rabo pozitivno vplivale na gospodarstvo. Posledično bodo vplivale tudi na večje prihodke državnega proračuna in pospeševanja gospodarstva z razbremenjevanjem in nižjimi stroški podjetij.
2 Identifikacija za namene DDV davčnih zavezancev, ki nimajo sedeža v Sloveniji
Skladno z novelo ZDDV-1M davčnemu zavezancu, ki nima sedeža v Sloveniji, opravlja pa dobave blaga in storitev davčnim zavezancem, identificiranim za namene DDV v Sloveniji, ki so predmet obdavčitve z DDV v Sloveniji, ni potrebno pridobiti identifikacijske številke za DDV. Pogoj je, da ta tuj davčni zavezanec opravlja le obdavčljive dobave blaga in storitev, v zvezi s katerimi je kot plačnik DDV določen prejemnik blaga in storitev in je ta kot tak identificiran za namene DDV v Sloveniji.
To pa ne velja v primeru, da je naročnik blaga oz. storitev končni potrošnik in za take dobave niti ni možna uporaba posebne ureditve VEM. V tem primeru se mora davčni zavezanec, ki nima sedeža v Sloveniji identificirati za namene DDV v Sloveniji. Tudi če ta oseba hkrati opravlja tako dobave blaga in storitev končnim potrošnikom in kot še dobave davčnim zavezancem, identificiranim za namene DDV, za to tujo osebo še vedno velja obveznost pridobitve ID za namene DDV v Sloveniji.
V okviru prehodnih določb za davčne zavezance, ki nimajo sedeža v Sloveniji, so pa v Sloveniji že identificirani za namene DDV in bodo opravljali le dobave blaga in storitev, za katere je določen plačnik DDV identificirani davčni zavezanec v Sloveniji, velja, da lahko te osebe davčnemu organu v elektronski obliki predložijo zahtevek za prenehanje identifikacije za namene DDV.
Nova pravila pridobivanja ID za namene DDV dopolnjujejo pravila vezana na uveljavljanje vračila DDV zato davčni zavezanec, ki nima sedeža v Sloveniji in ni identificiran za namene DDV, ne more uveljaviti odbitka DDV preko obračuna DDV, ima pa pravico do vračila DDV na podlagi 74. ali 74.i člena ZDDV-1. V ta namen se spreminjajo tudi pravila teh določb ZDDV-1 in sicer ima davčni zavezanec, ki nima sedeža v Sloveniji, pravico do vračila DDV, zaračunanega za blago, ki mu ga bo dobavil, ali za storitve, ki jih bodo zanj opravili drugi davčni zavezanci v Sloveniji, ali za uvoz blaga v Slovenijo, tudi v primeru, ko sicer opravlja dobave blaga in storitve v Sloveniji, vendar pa je za te dobave kot plačnik DDV določen prejemnik blaga in storitev, ki je davčni zavezanec, identificiran za namene DDV v Sloveniji.
3 Obveznost izdaje računov
Po noveli ZDDV-1M se račun v papirni obliki kupcu – končnemu potrošniku izroči le na njegovo zahtevo. Če bo končni potrošnik zahteval račun, mu bo davčni zavezanec izdal poenostavljeni račun v skladu z 2. točko 1. odstavka 83. člena ZDDV-1. V primeru, da bo kupec potreboval račun zaradi uveljavljanja ugodnosti po ZDDV-1, mu bo davčni zavezanec izdal račun z vsemi obveznimi podatki po 82.členu ZDDV-1. V vseh ostalih primerih, če končni potrošnik računa ne bo zahteval, mu ga davčni zavezanec ni dolžan več izročiti. Še vedno pa velja, da mora davčni zavezanec izdati račun in ga ustrezno evidentirati, tudi davčno potrjevanje račun ostaja nespremenjeno, le v fizični obliki ga ni več dolžan izročiti kupcu.…