SODBA SODIŠČA (šesti senat)
z dne 13. marca 2025 (jezik postopka: romunščina)
„ Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost – Direktiva 2006/112/ES – Pravica do odbitka davka na dodano vrednost (DDV) – Prodaja, ki so jo davčni organi prekvalificirali v prenos podjetja, ki ne spada na področje uporabe DDV – Neobstoj popravka računa v zastaralnem roku – Nemožnost povračila DDV, plačanega za navedeno transakcijo – Načeli učinkovitosti in davčne nevtralnosti – Vračilo DDV “
V zadevi C‑640/23,
katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Înalta Curte de Casaie i Justiie (vrhovno sodišče, Romunija) z odločbo z dne 26. junija 2023, ki je na Sodišče prispela 25. oktobra 2023, v postopku
Direcia Generală Regională a Finanelor Publice Galai – Administraia Judeeană a Finanelor Publice Vrancea,
Direcia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili
proti
Greentech SA,
SODIŠČE (šesti senat),
v sestavi A. Kumin, predsednik senata, F. Biltgen (poročevalec), predsednik prvega senata, in S. Gervasoni, sodnik,
generalni pravobranilec: R. Norkus,
sodni tajnik: A. Calot Escobar,
na podlagi pisnega postopka,
ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:
– za Greentech SA D.-D. Dascălu in A. M. Iordache, avocai,
– za romunsko vlado M. Chicu, E. Gane in A. Wellman, agentke,
– za Evropsko komisijo M. Herold in T. Isacu de Groot, agenta,
na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,
izreka naslednjo
Sodbo
1 Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago načel nevtralnosti davka na dodano vrednost (DDV), pravne varnosti in varstva legitimnih pričakovanj ter členov 2, 19, 168 in 203 Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1, v nadaljevanju: Direktiva o DDV).
2 Ta predlog je bil vložen v okviru spora med Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Vrancea (regionalni generalni direktorat za javne finance v Galațiju – okrožna uprava za javne finance v Vrancei, Romunija) in Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (generalni direktorat za upravljanje velikih davčnih zavezancev, Romunija) na eni strani ter družbo Greentech SA na drugi strani v zvezi z dodatnimi obveznostmi iz naslova DDV in s tem povezanimi stroški, ki so bili naloženi družbi Greentech.
Pravni okvir
Pravo Unije
3 Člen 2(1) Direktive o DDV določa:
„Predmet DDV so naslednje transakcije:
(a) dobave blaga, ki jih davčni zavezanec, ki deluje kot tak, opravi na ozemlju države članice za plačilo;
[…].“
4 Člen 19 te direktive določa:
„Države članice lahko v primeru prenosa celotnih sredstev podjetja ali dela sredstev podjetja za plačilo ali brez plačila ali kot vložek v podjetje štejejo, da ni bila opravljena nobena dobava blaga in da se oseba, kateri je blago preneseno, obravnava kot naslednik prenosnika.
Države članice v primerih, kadar upravičenec ni v celoti zavezan davku, sprejmejo ukrepe, potrebne za preprečevanje izkrivljanja konkurence. Sprejmejo lahko tudi vse potrebne ukrepe, s katerimi preprečijo možnost davčne utaje ali izogibanja plačilu davka zaradi uporabe tega člena.“
5 Člen 29 navedene direktive določa:
„Člen 19 se smiselno uporablja tudi za opravljanje storitev.“
6 Člen 167 iste direktive določa:
„Pravica do odbitka nastane v trenutku, ko nastane obveznost za obračun odbitnega davka.“
7 Člen 168 Direktive o DDV določa:
„Dokler se blago in storitve uporabljajo za namene njegovih obdavčenih transakcij, ima davčni zavezanec v državi članici, v kateri opravlja te transakcije, pravico, da odbije od zneska DDV, ki ga je dolžan plačati, naslednje zneske:
(a) DDV, ki ga je dolžan ali ga je plačal v tej državi članici za blago ali storitve, ki mu jih je ali mu jih bo opravil drug davčni zavezanec;
(b) DDV, ki ga je dolžan za transakcije, ki se obravnavajo kot dobave blaga in opravljanje storitev v skladu s členoma 18(a) in 27;
(c) DDV, ki ga je dolžan plačati za pridobitve blaga znotraj Skupnosti v skladu s členom 2(1)(b)(i);
(d) DDV, ki ga je dolžan za transakcije, ki se obravnavajo kot pridobitve blaga znotraj Skupnosti v skladu s členoma 21 in 22;
(e) DDV, ki ga je dolžan ali ga je plačal za uvoženo blago v to državo članico.“
8 Člen 179 te direktive določa:
„Davčni zavezanec opravi odbitek tako, da od skupnega zneska DDV, dolgovanega za dano davčno obdobje, odšteje skupni znesek DDV, za katerega je v istem obdobju nastala pravica do odbitka, ki se uveljavlja v skladu z določbami člena 178.
Države članice pa lahko zahtevajo, da davčni zavezanci, ki opravljajo občasne transakcije, opredeljene v členu 12, pravico do odbitka uveljavljajo samo v trenutku dobave.“
9 Člen 203 navedene direktive določa:
„DDV je dolžna plačati vsaka oseba, ki izkaže DDV na računu.“
Romunsko pravo
Davčni zakonik
10 Člen 3(a) Legea nr. 571/2003, privind Codul fiscal (zakon št. 571/2003 o davčnem zakoniku) z dne 22. decembra 2003 (Monitorul Oficial al României, del I, št. 927 z dne 23. decembra 2003, v nadaljevanju: davčni zakonik) določa:
„Davki in dajatve, ki jih ureja ta zakonik, temeljijo na teh načelih:
(a) nevtralnost davčnih ukrepov glede na različne kategorije vlagateljev in kapitala ter oblike lastništva, kar zagotavlja enake pogoje za romunske in tuje vlagatelje in kapital“.
11 Člen 126(1) davčnega zakonika določa:
„Za namene DDV se v Romuniji obdavčijo transakcije, ki kumulativno izpolnjujejo naslednje pogoje:
(a) transakcije, ki so v smislu členov od 128 do 130 dobava blaga ali opravljanje storitev za plačilo, ki so predmet DDV, ali se štejejo za tako dobavo ali storitev“.
12 Člen 128(7) davčnega zakonika določa:
„Prenos celotnih sredstev podjetja ali dela sredstev podjetja, ki se opravi ob prenosu sredstev in/ali obveznosti, odvisno od primera, ne glede na to, ali je prenos izveden s prodajo ali kot posledica transakcij, kot je delitev, združitev ali kot stvarni vložek v kapital družbe, ne pomeni dobave blaga, če je prevzemnik blaga davčni zavezanec. Kar zadeva popravek pravice do odbitka davka, ki jo določa zakon, se šteje, da se prevzemnik blaga obravnava kot naslednik prenosnika.“
13 Člen 145(2) davčnega zakonika določa:
„Vsak davčni zavezanec ima pravico odbiti davek v zvezi z nakupi, če se ti uporabijo za potrebe teh transakcij:
(a) obdavčene transakcije;
(b) transakcije, ki izhajajo iz gospodarskih dejavnosti, za katere se šteje, da je kraj dobave/opravljanja storitev v tujini, v primeru, v katerem bi bilo davek mogoče odbiti, če bi bile te transakcije opravljene v Romuniji;
(c) oproščene transakcije v skladu s členi 143, 144 in 144a;
(d) transakcije, oproščene v skladu s členom 141(2)(a), točke od 1 do 5, in (b), če ima pridobitelj ali prejemnik sedež zunaj [Evropske s]kupnosti ali če so te transakcije neposredno povezane z blagom, namenjenim za izvoz iz Skupnosti, in transakcije, ki jih opravijo…