Danes je 21.12.2024

Input:

Pravica do odbitka DDV in njena zavrnitev (C‑527/23)

12.12.2024, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 21 minut

SODBA SODIŠČA (šesti senat)

z dne 12. decembra 2024 (jezik postopka: romunščina)

„ Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/112/ES – Člen 168 – Pravica do odbitka DDV – Pridobitev administrativnih storitev znotraj iste skupine družb – Zavrnitev pravice do odbitka “

V zadevi C‑527/23,

katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Tribunalul Prahova (okrožno sodišče v Prahovi, Romunija) z odločbo z dne 30. decembra 2022, ki je na Sodišče prispela 16. avgusta 2023, v postopku

Weatherford Atlas Gip SA

proti

Agenia Naională de Administrare Fiscală – Direcia Generală de Soluionare a Contestaiilor,

Agenia Naională de Administrare Fiscală – Direcia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili,

SODIŠČE (šesti senat),

v sestavi T. von Danwitz (poročevalec), podpredsednik Sodišča v funkciji predsednika šestega senata, A. Kumin in I. Ziemele, sodnika,

generalni pravobranilec: J. Richard de la Tour,

sodni tajnik: A. Calot Escobar,

na podlagi pisnega postopka,

ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:

–        za Weatherford Atlas Gip SA D.‑D. Dascălu in A. M. Iordache, avocai,

–        za romunsko vlado R. Antonie, M. Chicu in E. Gane, agentki,

–        za Evropsko komisijo M. Herold in E. A. Stamate, agenta,

na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,

izreka naslednjo

Sodbo

1        Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago členov 2 in 168 Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1; v nadaljevanju: Direktiva o DDV).

2        Ta predlog je bil vložen v okviru spora med družbo Weatherford Atlas Gip SA ter Agenția Națională de Administrare Fiscală – Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor (nacionalna agencija davčne uprave – generalna direkcija za obravnavanje pritožb, Romunija) in Agenția Națională de Administrare Fiscală – Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (nacionalna agencija davčne uprave – generalna direkcija za velike davčne zavezance, Romunija) (v nadaljevanju skupaj: davčni organ), ker je ta organ zavrnil pravico do odbitka vstopnega davka na dodano vrednost (DDV) za pridobitev administrativnih storitev, opravljenih znotraj iste skupine družb.

 Pravni okvir

3        V skladu s členom 2(1)(c) Direktive o DDV so predmet DDV storitve, ki jih davčni zavezanec, ki deluje kot tak, opravi na ozemlju države članice za plačilo.

4        V skladu s členom 9(1) te direktive je „davčni zavezanec“ vsaka oseba, ki kjer koli neodvisno opravlja kakršno koli ekonomsko dejavnost, ne glede na namen ali rezultat te dejavnosti.

5        Člen 11 navedene direktive določa:

„Po posvetovanju s posvetovalnim odborom za davek na dodano vrednost (v nadaljnjem besedilu ,odbor za DDV‘) lahko vsaka država članica obravnava kot enega davčnega zavezanca osebe s sedežem na ozemlju te države članice, ki so kljub temu, da so pravno neodvisne, med seboj finančno, ekonomsko in organizacijsko tesno povezane.

Država članica, ki uporabi možnost iz prvega pododstavka, lahko sprejme vse potrebne ukrepe s katerimi prepreči možnost davčne utaje ali izogibanja plačilu davka zaradi uporabe omenjene določbe.“

6        Člen 168 iste direktive določa:

„Dokler se blago in storitve uporabljajo za namene njegovih obdavčenih transakcij, ima davčni zavezanec v državi članici, v kateri opravlja te transakcije, pravico, da odbije od zneska DDV, ki ga je dolžan plačati, naslednje zneske:

(a)      DDV, ki ga je dolžan ali ga je plačal v tej državi članici za blago ali storitve, ki mu jih je ali mu jih bo opravil drug davčni zavezanec;

(b)      DDV, ki ga je dolžan za transakcije, ki se obravnavajo kot dobave blaga in opravljanje storitev v skladu s členoma 18(a) in 27;

(c)      DDV, ki ga je dolžan plačati za pridobitve blaga znotraj Skupnosti v skladu s členom 2(1)(b)(i);

(d)      DDV, ki ga je dolžan za transakcije, ki se obravnavajo kot pridobitve blaga znotraj Skupnosti v skladu s členoma 21 in 22;

(e)      DDV, ki ga je dolžan ali ga je plačal za uvoženo blago v to državo članico.“

 Spor o glavni stvari in vprašanja za predhodno odločanje

7        Družba Weatherford Atlas Gip je del skupine družb Weatherford, ki je specializirana za naftne storitve.

8        Družba Weatherford Atlas Gip je 6. junija 2016 z združitvijo s pripojitvijo prevzela romunsko družbo Foserco SA, vključno s pravicami in obveznostmi te družbe. Dejavnost družbe Foserco je bila zagotavljanje pomožnih storitev za črpanje nafte in zemeljskega plina.

9        Družba Foserco je v letih 2015 in 2016 v Romuniji opravljala storitve vrtanja za dve stranki, in sicer družbi OMV Petrom in Petrofarc. Družba Foserco je za opravljanje teh storitev uporabljala splošne administrativne storitve, ki so jih zagotavljale družbe skupine Weatherford, kot so zlasti storitve informacijske tehnologije, storitve človeških virov, trženja, računovodstva in svetovanja. Te splošne administrativne storitve so opravljali subjekti s sedežem zunaj Romunije, za izračun DDV za navedene storitve pa se je uporabljala obrnjena davčna obveznost. Te iste storitve so uporabljale tudi druge družbe iz te skupine.

10      Po tej združitvi je davčni organ z odločbo z dne 20. novembra 2019 odredil nov nadzor nad obveznostmi družbe Weatherford Atlas Gip v zvezi z davkom od dohodkov pravnih oseb in DDV za obdobje od 1. januarja 2014 do 30. junija 2015. Ta nadzor se je torej nanašal tudi na obveznosti družbe Foserco, ki jih je prevzela družba Weatherford Atlas Gip.

11      Po tem nadzoru je davčni organ izdal odločbo o odmeri davka in poročilo o davčnem nadzoru, s katerima je zavrnil pravico do odbitka DDV, ki ga je družba Foserco plačala kot vstopni davek za pridobljene administrativne storitve v višini 1.774.419 romunskih levov (RON) (približno 356.540 EUR), ker naj, po eni strani, ne bi bil predložen noben akt ali dokument, s katerim bi se dokazala povezava med pridobljenimi storitvami in dejavnostjo davčnega zavezanca, ki je bil predmet nadzora, in ker naj, po drugi strani, iz predloženih dokumentov ne bi bila razvidna niti vrsta opravljenih storitev, niti identiteta oseb, ki so opravile te storitve, niti obdobje, v katerem so bile te storitve opravljene, niti potreba družbe Foserco po navedenih storitvah.

12      Družba Weatherford Atlas Gip je zoper to odločbo o odmeri davka in to poročilo o davčnem nadzoru vložila pritožbo. Ker je davčni organ z odločbo z dne 22. aprila 2020 navedeno pritožbo zavrnil, je družba Weatherford Atlas Gip vložila ničnostno tožbo pri Tribunalul Prahova (okrožno sodišče v Prahovi, Romunija), ki je predložitveno sodišče. V okviru obravnave te pritožbe je davčni organ pojasnil, da obstoj pridobljenih