SODBA SODIŠČA (deseti senat)
z dne 13. julija 2023 (jezik postopka: nemščina)
„Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/112/ES – Člen 2(1)(c) – Opravljanje storitev za plačilo – Osebe javnega prava – Občina, ki pobira zdraviliško turistično takso za zagotavljanje vsakomur dostopnih zdraviliških zmogljivosti“
V zadevi C‑344/22,
katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Bundesfinanzhof (zvezno finančno sodišče, Nemčija) z odločbo z dne 15. decembra 2021, ki je na Sodišče prispela 27. maja 2022, v postopku
Gemeinde A
proti
Finanzamt,
SODIŠČE (deseti senat),
v sestavi D. Gratsias, predsednik senata, I. Jarukaitis in Z. Csehi (poročevalec), sodnika,
generalna pravobranilka: T. Ćapeta,
sodni tajnik: A. Calot Escobar,
na podlagi pisnega postopka,
ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:
– za Gemeinde A G. Burret in N. Katemann, Rechtsanwältinnen,
– za nemško vlado J. Möller in N. Scheffel, agenta,
– za Evropsko komisijo J. Jokubauskaitė in B. Martenczuk, agenta,
na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalne pravobranilke, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,
izreka naslednjo
Sodbo
1 Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago člena 2(1)(c) in člena 13(1), drugi pododstavek, Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1, v nadaljevanju: Direktiva o DDV).
2 Ta predlog je bil vložen v okviru spora med Gemeinde A (občina A, Nemčija) in Finanzamt (finančni urad, Nemčija) glede pravice občine A do odbitka vstopnega davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV).
Pravni okvir
Pravo Unije
3 Člen 2(1) Direktive o DDV določa:
„Predmet DDV so naslednje transakcije:
[…]
(c) storitve, ki jih davčni zavezanec, ki deluje kot tak, opravi na ozemlju države članice za plačilo;
[…]“
4 Člen 9(1) te direktive določa:
„‚Davčni zavezanec‘ je vsaka oseba, ki kjerkoli neodvisno opravlja kakršno koli ekonomsko dejavnost, ne glede na namen ali rezultat te dejavnosti.
‚Ekonomska dejavnost‘ je vsaka dejavnost proizvajalcev, trgovcev ali oseb, ki opravljajo storitve, vključno z rudarskimi in kmetijskimi dejavnostmi ter dejavnostmi samostojnih poklicev. Za ekonomsko dejavnost se šteje predvsem izkoriščanje premoženja v stvareh ali pravicah, ki je namenjeno trajnemu doseganju dohodka.“
5 Člen 13(1) navedene direktive določa:
„Državni, regionalni in lokalni organi ter druge osebe javnega prava se ne štejejo za davčne zavezance v zvezi z dejavnostmi ali transakcijami, ki jih opravljajo kot državni organi, tudi če pobirajo dajatve, pristojbine, prispevke ali plačila v zvezi s temi dejavnostmi ali transakcijami.
Pri opravljanju takšnih dejavnosti ali transakcij pa se štejejo za davčne zavezance v zvezi s temi dejavnostmi ali transakcijami, če bi njihova obravnava, kot da niso davčni zavezanci, povzročila znatno izkrivljanje konkurence.
[…]“
6 Člen 168 iste direktive določa:
„Dokler se blago in storitve uporabljajo za namene njegovih obdavčenih transakcij, ima davčni zavezanec v državi članici, v kateri opravlja te transakcije, pravico, da odbije od zneska DDV, ki ga je dolžan plačati, naslednje zneske:
(a) DDV, ki ga je dolžan ali ga je plačal v tej državi članici za blago ali storitve, ki mu jih je ali mu jih bo opravil drug davčni zavezanec;
[…]“
Nemško pravo
7 Člen 1 Umsatzsteuergesetz (zakon o davku na dodano vrednost) v različici, ki se uporablja za spor o glavni stvari (v nadaljevanju: UStG), v odstavku 1 določa:
„Predmet DDV so naslednje transakcije:
1. dobave ali druge storitve, ki jih na ozemlju države podjetnik v okviru svoje dejavnosti opravi za plačilo. Obdavčljivost, če gre za transakcije, ki so opravljene na podlagi zakonskega ali upravnega akta ali ki veljajo za opravljene na podlagi zakonske določbe, ni izključena;
[…]“
8 Člen 2 UStG določa:
„1. Podjetnik je vsak, ki neodvisno opravlja poslovno ali poklicno dejavnost. Podjetje zajema vse poslovne ali poklicne dejavnosti podjetnika. Za poslovno ali poklicno dejavnost se šteje vsaka trajna dejavnost, ki se izvaja zaradi pridobivanja dohodkov, tudi če ni namenjena ustvarjanju dobička ali če združenje oseb svoje dejavnosti opravlja le za svoje člane.
[…]
3. Pravne osebe javnega prava opravljajo obrtne, gospodarske ali poklicne dejavnosti samo v okviru svojih ustanov obrtne ali gospodarske narave […] in svojih kmetijskih ali gozdarskih podjetij. […]“
9 Člen 12 UStG v odstavku 2 določa:
„Davek se zniža na 7 % za te transakcije:
[…]
9. transakcije, ki so neposredno povezane z obratovanjem kopališč, ter za uporabo zdravilnih kopeli. Enako velja za zagotavljanje zdraviliških zmogljivosti, če se kot plačilo plačuje zdraviliška turistična taksa; […]“
10 Člen 4(1) Gemeindeordnung für Baden-Württemberg (zakon o občinah v zvezni deželi Baden-Württemberg) v različici, ki se uporablja za spor o glavni stvari (v nadaljevanju: GemO), določa:
„Občine lahko zadeve, o katerih lahko samostojno odločajo, uredijo s statutom, če zakoni ne vsebujejo nobenih določb v zvezi s tem. […]“
11 Člen 10(2) in (3) GemO določa:
„2. Občina v okviru svojih zmožnosti zagotovi javno infrastrukturo, ki je potrebna za ekonomsko, socialno in kulturno blaginjo njenih prebivalcev. Prebivalci lahko v okviru veljavne zakonodaje po enakih načelih uporabljajo občinsko javno infrastrukturo. Zavezani so nositi občinska bremena.
3. Osebe, ki imajo v občini v lasti zemljišče ali v njej opravljajo poslovno dejavnost in ne živijo v občini, imajo enako pravico uporabljati javno infrastrukturo, ki jo občina zagotavlja lastnikom zemljišč ali subjektom, ki opravljajo poslovno dejavnost, in obveznost, da za svoje zemljišče ali poslovno dejavnost prispevajo k občinskim bremenom.“
12 Člen 2 Kommunalabgabengesetz für Baden-Württemberg (zakon o občinskih…