SODBA SODIŠČA (deseti senat)
z dne 3. aprila 2025 (jezik postopka: bolgarščina)
„ Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost – Direktiva 2006/112/ES – Sistematično neizpolnjevanje davčnih obveznosti – Izbris davčnega zavezanca iz identifikacijskega registra za davek na dodano vrednost (DDV) – Načelo sorazmernosti “
V zadevi C‑164/24,
katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Administrativen sad Veliko Tarnovo (upravno sodišče v Velikem Tarnovem, Bolgarija) z odločbo z dne 20. februarja 2024, ki je na Sodišče prispela 1. marca 2024, v postopku
„Cityland“ EOOD
proti
Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno‑osiguritelna praktika“ – Veliko Tarnovo,
SODIŠČE (deseti senat),
v sestavi D. Gratsias, predsednik senata, M. L. Arastey Sahún (poročevalka), predsednica petega senata, in B. Smulders, sodnik,
generalna pravobranilka: J. Kokott,
sodni tajnik: A. Calot Escobar,
na podlagi pisnega postopka,
ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:
– za „Cityland“ EOOD B. Velev, advokat,
– za Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ – Veliko Tarnovo B. M. Nikolov,
– za Evropsko komisijo P. Carlin in D. Drambozova, agentki,
na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalne pravobranilke, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,
izreka naslednjo
Sodbo
1 Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago členov 213 in 273 Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1), kakor je bila spremenjena z Direktivo Sveta (EU) 2017/2455 z dne 5. decembra 2017 (UL 2017, L 348, str. 7) (v nadaljevanju: Direktiva o DDV).
2 Ta predlog je bil vložen v okviru spora med družbo „Cityland“ EOOD in Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno‑osiguritelna praktika“ – Veliko Tarnovo (direktor direktorata za pritožbe in prakse na področju davkov in socialne varnosti za mesto Veliko Tarnovo, Bolgarija; v nadaljevanju: direktor) zaradi izbrisa družbe „Cityland“ iz registra zavezancev za davek na dodano vrednost (DDV).
Pravni okvir
Pravo Unije
3 Člen 2(1) Direktive o DDV določa transakcije, ki so predmet DDV.
4 Člen 213(1), prvi pododstavek, te direktive določa:
„Vsak davčni zavezanec prijavi začetek, spremembo ali prenehanje svoje dejavnosti kot davčni zavezanec.“
5 Člen 214(1) navedene direktive določa:
„Države članice sprejmejo potrebne ukrepe, da zagotovijo, da so naslednje osebe identificirane s posamično številko:
[…].“
6 Člen 273 te direktive določa:
„Države članice lahko določijo še druge obveznosti, za katere menijo, da so potrebne za pravilno pobiranje DDV in za preprečevanje utaj, ob upoštevanju zahteve po enakem obravnavanju domačih transakcij in transakcij, ki jih opravljajo davčni zavezanci med državami članicami, pod pogojem, da takšne obveznosti v trgovini med državami članicami ne zahtevajo formalnosti pri prehodu meja.
Možnost, ki je predvidena v prvem pododstavku, se ne more uporabljati za nalaganje dodatnih obveznosti v zvezi z izdajanjem računov, ki jih je več, kot je določeno v poglavju 3.“
7 Naslov XII Direktive o DDV vsebuje poglavje 6, ki vsebuje oddelek 2, naslovljen „Posebna ureditev za storitve, ki jih opravljajo davčni zavezanci, ki nimajo sedeža v [Evropski s]kupnosti“, katerega del sta člena 362 in 363 te direktive.
8 Člen 362 navedene direktive določa:
„Država članica identifikacije dodeli davčnemu zavezancu, ki nima sedeža v Skupnosti, individualno identifikacijsko številko DDV za uporabo te posebne ureditve in ga o tej številki uradno obvesti z elektronskimi sredstvi. […]“
9 Člen 363 te direktive določa:
„Država članica identifikacije davčnega zavezanca, ki nima sedeža v Skupnosti, izključi iz identifikacijskega registra v naslednjih primerih:
[…]
(d) davčni zavezanec neprenehoma krši pravila te posebne ureditve.“
10 To poglavje 6 vsebuje oddelek 4, naslovljen „Posebna ureditev za prodajo na daljavo s tretjih ozemelj ali iz tretjih držav uvoženega blaga“, v katerem sta člena 369q in 369r Direktive o DDV.
11 Člen 369q te direktive določa:
„1. Država članica identifikacije dodeli davčnemu zavezancu, ki uporablja to posebno ureditev, individualno identifikacijsko številko DDV za uporabo te posebne ureditve in ga o tej številki uradno obvesti z elektronskimi sredstvi.
[…]
4. Identifikacijska številka DDV, dodeljena v skladu z odstavki 1, 2 in 3, se uporablja samo za namene te posebne ureditve.“
12 Člen 369r te direktive določa:
„1. Država članica identifikacije davčnega zavezanca, ki ne uporablja posrednika, črta iz identifikacijskega registra v naslednjih primerih:
[…]
(d) če zadevni davčni zavezanec neprenehoma krši pravila te posebne ureditve.“
Bolgarsko pravo
13 Člen 106 Zakon za danak varhu dobavenata stoynost (zakon o davku na dodano vrednost; DV št. 63 z dne 4. avgusta 2006) v različici, ki se uporablja za spor o glavni stvari (v nadaljevanju: ZDDS), določa:
„(1) V skladu s tem zakonom je prenehanje identifikacije za namene DDV (izbris iz registra) postopek, ki pripelje do tega, da oseba po izbrisu iz registra ni več upravičena obračunati DDV in odbiti vstopni davek, razen če ta zakon določa drugače.
(2) Identifikacija za namene DDV preneha:
1. na zahtevo osebe, ki je identificirana za namene DDV, če obstaja razlog za izbris iz registra, ki je obvezen ali prostovoljen;
2. na zahtevo organa, pristojnega za prihodke, če:
(a) je ugotovil, da je podan razlog za obvezen izbris iz registra;
(b) je podana okoliščina iz člena 176.“
14 Člen 176 ZDDS določa:
„Organ, pristojen za javne prihodke, lahko osebi zavrne identifikacijo za namene DDV oziroma sklene, da ta preneha, če oseba:
[…]
3. sistematično ne izpolnjuje svojih obveznosti iz tega zakona;
[…].“
15 Odstavek 1 dodatnih določb k ZDDS določa:
„Pomen izrazov, uporabljenih v tem zakonu:
[…]
42. ,Sistematična kršitev‘ pomeni kršitev, storjeno v enem letu od začetka veljavnosti odločbe, katero je bila osebi naložena upravna sankcija za istovrstno kršitev.
[…]“
Spor o glavni stvari in vprašanja za predhodno odločanje
16 Cityland je družba bolgarskega prava, ki je do leta 2019 delovala v gradbenem sektorju.
17 Leta 2022 je bil v zvezi s to družbo opravljen davčni nadzor, po katerem je organ po prihodite pri Teritorialna direktsia na Natsionalnata agentsia za prihodite Veliko Tarnovo (urad za javne prihodke krajevnega direktorata v Velikem Tarnovem pri nacionalni agenciji za javne prihodke, Bolgarija) s sklepom z dne 27. septembra 2022 to družbo izbrisal iz…