Danes je 25.9.2024

Input:

Zmanjšanje davčne osnove v primeru znižanja cene po opravljeni transakciji (C-248/23)

12.9.2024, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 26 minut

SODBA SODIŠČA (prvi senat)

z dne 12. septembra 2024 (jezik postopka: madžarščina)

„ Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/58/ES – Člen 90(1) – Zmanjšanje davčne osnove v primeru znižanja cene po opravljeni transakciji – Prispevki, ki jih farmacevtsko podjetje plača državnemu nosilcu zdravstvenega zavarovanja – Nacionalna davčna ureditev, ki prispevke, ki jih je farmacevtsko podjetje na podlagi zakonske obveznosti plačalo javnemu organu za zdravstveno zavarovanje, izključuje iz upravičenosti do zmanjšanja davčne osnove “

V zadevi C-248/23,

katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Fővárosi Törvényszék (županijsko sodišče v Budimpešti, Madžarska) z odločbo z dne 30. marca 2023, ki je na Sodišče prispela 18. aprila 2023, v postopku

Novo Nordisk A/S

proti

Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága,

SODIŠČE (prvi senat),

v sestavi A. Arabadjiev, predsednik senata, T. von Danwitz, P. G. Xuereb (poročevalec), A. Kumin, sodniki, in I. Ziemele, sodnica,

generalna pravobranilka: T. Ćapeta,

sodni tajnik: I. Illéssy, administrator,

na podlagi pisnega postopka in obravnave z dne 19. marca 2024,

ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:

–        za Novo Nordisk A/S T. Bodrogi-Szabó, Z. Hegymegi-Barakonyi in G. Riszter, ügyvédek,

–        za madžarsko vlado M. Z. Fehér in K. Szíjjártó, agenta,

–        za Evropsko komisijo V. Bottka in J. Jokubauskaitė, agenta,

po predstavitvi sklepnih predlogov generalne pravobranilke na obravnavi 6. junija 2024

izreka naslednjo

Sodbo

1        Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago člena 90(1) Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1, v nadaljevanju: Direktiva o DDV).

2        Ta predlog je bil vložen v okviru spora med družbo Novo Nordisk A/S in Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága (direktorat za pritožbe pri nacionalni davčni in carinski upravi, Madžarska, v nadaljevanju: direktorat za pritožbe) zaradi odločbe, s katero ta direktorat družbi Novo Nordisk ni priznal pravice, da od davčne osnove za davek na dodano vrednost (DDV) odbije prispevke, ki jih je plačala Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (nacionalni sklad za zdravstveno zavarovanje, Madžarska, v nadaljevanju: sklad NEAK).

 Pravni okvir

Pravo Unije

3        Člen 73 Direktive o DDV določa:

„Pri dobavah blaga in opravljanju storitev, razen tistih iz členov 74 do 77, davčna osnova zajema vse, kar predstavlja plačilo, ki ga je prejel ali ga bo prejel dobavitelj ali izvajalec od pridobitelja, prejemnika ali tretje osebe za te dobave, vključno s subvencijami, ki so neposredno povezane s ceno takšnih dobav.“

4         Člen 78 te direktive določa:

„Davčna osnova vključuje naslednje elemente:

(a)      davke, dajatve, prelevmane in takse, razen DDV;

(b)      postranske stroške, kot so provizije, stroški pakiranja, prevoza in zavarovanja, ki jih dobavitelj zaračuna pridobitelju ali prejemniku.

Za namene točke b) prvega odstavka lahko države članice stroške, ki so predmet posebnega dogovora, štejejo za postranske stroške.“

5        Poglavje 5 naslova VII te direktive, naslovljeno „Druge določbe“, vsebuje člen 90 te direktive, ki določa:

„1.      Pri preklicu naročila, zavrnitvi ali celotnem ali delnem neplačilu ali znižanju cene po dobavi se davčna osnova ustrezno zmanjša pod pogoji, ki jih določijo države članice.

2.      Države članice lahko odstopajo od odstavka 1 v primeru celotnega ali delnega neplačila.“

6        Člen 401 iste direktive določa:

„Brez poseganja v druge določbe prava Skupnosti ta direktiva ne preprečuje, da država članica ohrani ali uvede davke na zavarovalne pogodbe ter davke na stave in igre na srečo, trošarine, kolke in, bolj splošno, katerekoli davke, dajatve ali obremenitve, ki jih ni mogoče označiti kot prometne davke, pod pogojem, da obračunavanje teh davkov, dajatev in obremenitev v trgovini med državami članicami ne zahteva formalnosti pri prehodu meja.“

Madžarsko pravo

7        Člen 65 általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (zakon št. CXXVII iz leta 2007 o davku na dodano vrednost) (Magyar Közlöny 2007/155, (XI.16)) določa:

„Pri dobavah blaga in opravljanju storitev davčna osnova, če ta zakon ne določa drugače, pomeni denarno plačilo, ki ga je upravičenec prejel ali ga bo prejel od pridobitelja blaga, prejemnika storitve ali tretje osebe, vključno s kakršno koli subvencijo, ki neposredno vpliva na ceno dobave ali storitve.“

8        Člen 36 biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006 évi XCVIII. törvény (zakon št. XCVIII iz leta 2006 o splošnih določbah v zvezi z zanesljivo in ekonomsko izvedljivo dobavo zdravil in medicinskih pripomočkov ter o distribuciji zdravil) (Magyar Közlöny 2006/146. (XI.29), v nadaljevanju: Gyftv) v odstavku 1 določa:

„Imetnik dovoljenja za promet z zdravilom ali – če imetnik na Madžarskem ne opravlja dejavnosti distribucije – distributer, imenovan s sporazumom, sklenjenim med njima, ki ga je odobril državni davčni organ, ter oseba, ki je vložila vlogo za subvencijo iz naslova socialnega varstva za formulo (živilo), in – če to ni distributer formule – distributer (v nadaljevanju za namene tega poglavja skupaj: imetnik dovoljenja za promet z zdravilom), so v zvezi z zdravili in formulami […], ki se dajejo v promet v lekarnah in so v kakršni koli obliki financirani iz javnih sredstev, razen zdravil iz člena 38(1) in formul iz predpisov o začetnih formulah za dojenčke in nadaljevalnih formulah, zavezani k plačilu 20 % subvencije iz naslova socialnega varstva, ki temelji na podatkih o obsegu prodaje glede na zdravniške recepte, izdane v referenčnem mesecu, in je določena v sorazmerju s proizvajalčevo ali uvozno ceno (cena proizvajalca/maloprodajna cena). Imetnik dovoljenja za promet z zdravilom je za formule, ki jih urejajo predpisi o začetnih formulah za dojenčke in nadaljevalnih formulah, ki se dajejo v promet v lekarnah in so v kakršni koli obliki financirane iz javnih sredstev, zavezan k plačilu 10 % subvencije iz naslova socialnega varstva, ki temelji na podatkih o obsegu prodaje glede na zdravniške recepte, izdane v referenčnem mesecu, in je določena v sorazmerju s ceno proizvajalca (cena proizvajalca/maloprodajna cena). Izračun obveznosti plačila se opravi za vsak proizvod in za vsako vrsto subvencije. […]“

9        Člen 37 Gyftv določa:

„(1)      Nosilec zdravstvenega zavarovanja, pristojen za upravljanje nacionalnega sklada za zdravstveno zavarovanje, zavezancu za plačilo najpozneje do 10. dne drugega koledarskega meseca po referenčnem mesecu sporoči podatke o subvenciji in obsegu prodaje, ki so potrebni za izpolnitev obveznosti plačila, določenih v členu 36(1) in (2), ali te podatke objavi na svoji spletni strani.

(2)      Imetnik dovoljenja za promet z zdravilom in imetnik dovoljenja za distribucijo zdravila na debelo na podlagi obveznosti plačila iz člena 36(1) in (2) najpozneje do 20. dne tretjega koledarskega meseca po referenčnem mesecu državnemu davčnemu organu predložita napoved na obrazcu, ki ga ta da na voljo, in hkrati opravita plačilo na račun, ki ga je za ta konkretni namen davčni organ odprl pri ministrstvu za finance.“

10      Člen 40 Gyftv določa:

„Državni davčni organ

(a)      znesek, zbran na podlagi člena 36(1), (2), (4) in (4a), takoj po opravljenem plačilu

(b)      [razveljavljen]

nakaže na račun nacionalnega sklada za zdravstveno zavarovanje, odprt pri ministrstvu za finance, ki je podrobno določen s posebnim predpisom.“

11      Člen 40/A Gyftv določa:

„(1)      Poleg plačila iz člena 36(1) je imetnik dovoljenja za promet z zdravilom ali – če imetnik na Madžarskem ne opravlja dejavnosti distribucije – distributer, imenovan s sporazumom, sklenjenim med njima, ki ga je odobril državni davčni organ […], za vsa zdravila, ki se dajejo v promet v lekarnah, ki so vsaj šest let v kakršni koli obliki financirana iz javnih sredstev in katerih cena, ki je podlaga za to financiranje, presega 1000 HUF [(približno 2,63 EUR)], zavezan k plačilu 10 % subvencije iz naslova socialnega varstva, ki temelji na podatkih o obsegu prodaje glede na zdravniške recepte, izdane v referenčnem mesecu, in je določena v sorazmerju s proizvajalčevo ali uvozno ceno […], pod pogojem, da ni drugega proizvoda, ki se prav tako financira iz javnih sredstev ter katerega zdravilna učinkovina in način uporabe sta enaka kot pri zadevnem proizvodu, vendar ga trži drug imetnik dovoljenja za promet pod drugo blagovno znamko. Izračun obveznosti plačila se opravi za vsak proizvod in za vsako vrsto subvencije.

[…]

(5)      Državni davčni organ nosilca zdravstvenega zavarovanja o odobritvi sporazuma iz